Plaja cu gânduri

Anchetă în infern, Rodica Ojog- Brașoveanu

Rodica Ojog- Brașoveanu (28 august 1939- 2 septembrie 2002) a absolvit studii de drept la Iași și a profesat avocatura timp de șapte ani, dedicându-se ulterior scrisului. Până în 1999, a publicat treizeci și cinci de romane, majoritatea polițiste, câteva istorice și unul științifico- fantastic. Rodica Ojob- Brașoveanu poate fi considerată Agatha Christie în variantă românească.

Nu sunt o fană a romanelor polițiste, îndepărtându-le în favoarea celor psihologice, de ceva vreme, ba chiar a autobiografiilor. Dar pentru că e bine ca din când în când să-ți reconsideri filtrele, am ales acțiunea în fața personajelor. Iar „Anchetă în infern” a fost titlul câștigător.

ancheta

Întâlnirea întâmplătoare dintre Alexandra Macarie și pensionarul Cristea, în Cișmigiu, este pretext pentru rememorarea evenimentelor petrecute cu ani în urmă la Tâncăbești. Atunci, doctorița Macarie, arhitecta Monica Ciuvăț, inginerul Mihăilă și fiul său, Șerban, Mircea Ghiorghiu și Luigi Stratian sunt invitații de week-end ai bătrânului Virgil Olaru. Sora gazdei, Eleonora Olaru, este umbra care are grijă de musafiri, de casă și de Henry Dima.

Societatea agreabilă a weekendului petrecut la Tâncăbești este, de fapt, doar stratul fin de zăpadă proaspăt cernută. Dedesubt, mocirlă: numeroase secrete, accidente premeditate, moșteniri urmărite, documente falsificate, intrigi sentimentale, impostură, aparențe și stratificări profesionale, prietenii de circumstanță, ba chiar o crimă. Trecutul tuturor invitaților este adus în analiza prezentului, când numele lui Vladimir Dumitrașcu apare, din senin, la Tâncăbești. În jurul unui șantajist de profesie, se întâmplă trei crime, pe care maiorul Cristea și locotenentul Drăgan au datoria de a le elucida.

M-am contrazis când m-am gândit că în romanele de acțiune, reflectoarele nu cad asupra personajelor. Există multe evenimente, dar toate intrigile potențează, de fapt, personajele. Fiecare nume vine cu o istorie personală bogată, într-o înlănțuire de detalii care creează cauzalitate și susține dinamismul romanului. Nu poți ghici cine este vinovatul, deoarece el este scos din vizorul care urmărește structura narativă. Nu reușești să fii nici părtinitor, întrucât expunerea gradată a faptelor, a caracterelor personajelor, te împiedică să pui verdicte de „bun” sau „rău”. Mi-a plăcut foarte tare analiza meteorologică atentă, modul în care exteriorul înglobează interiorul personajelor, pentru ca la sfârșit, când viscolul încetează, simplu, încetează și nebuloasele și fricile.

Mi se pare o muncă meticuloasă această etapizarea, să știi cât să spui, când să spui, să găsești nodul care leagă două puncte culminante, astfel încât să construiești mister și piste false, să dezvolți conflicte fără să te repeți sau să devii obositor. Mi se pare admirabil și să poți susține un ritm alert, fără a uita de nuanțele care echilibrează analiza.

Mi-a plăcut surprinzător de mult stilul Rodicăi Ojog- Brașoveanu și mi-e clar că trebuie să mai găsesc niște titluri care să-i poarte semnătura, pentru a mă convinge dacă artificiul pe care îl folosește pentru rezolvarea anchetei este unul general sau particularizat pentru fiecare intrigă.„Anchetă în infern” este disponibilă la editura Nemira.

Adaugă comentariu